Соловей як втілення сили природи

Казка Андерсена «Соловей». Соловей як втілення сили природи й мистецтва, зміни в образі імператора.

Тема уроку: Казка Андерсена «Соловей». Соловей як втілення сили природи й мистецтва, зміни в образі імператора.

Мета: аналізуючи казку показати красу живої природи, силу справжнього мистецтва, розвивати навики аналізу тексту, творчу активність,  уміння вибірково переказувати текст, логічно мислити;  виховувати любов до рідної природи, уміння помічати її поряд , вчити розуміти справжню красу.

Обладнання:  портрет Андерсена, ілюстрації до казки « Соловей», презентація до уроку, аудіо запис « спів соловейка», мультфільм за казкою «Соловей».

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

Ми приходимо у світ для того,

щоб збагнути красу,

утвердити, створити її.

В.О. Сухомлинський

І. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя. Казковий світ Андерсена допоможе нам збагнути красу,яка нас оточує і зрозуміти силу Мистецтва.

Світ дивовижний вас вітає!
Всіх тих, хто вдумливо читає.
І тих, хто любить мандрувати
Та прагне більше пізнавати.
Кмітливих, добрих і відважних,
А ще, звичайно ж, і уважних
Він звеселить і причарує,
Окрилить тим, що подарує
Казок барвистий хоровод.
Ми на шляху  у світ казок.

 ІІ. Актуалізація опорних  знань.

Слово вчителя. Ми працюємо з текстом казки «Соловей». Щоб визначити наші конкретні цілі ми маємо виконати такі завдання.

Кросворд. Ключові слова кросворду і є ключовими словами нашого уроку. (Соловей і імператор)

 

1. У палаці для соловейка стримів золотий …
2. Ліс доходив до самого синього …
3. Із чудової коштовної порцеляни був богдиханів …
4. Мовив до солов’я урядовець: “Я маю честь запросити вас на…”
5. Сльози богдихана, то була найкраща…
6. Двірське панство назвало соловейка невдячною …
7. На богдихана дивилися його погані і добрі вчинки. Бо на серці в нього сиділа…
8. Раптом за вікном почулася чарівна …
9. А богдихан сказав: “Доброго …”
cross1

 

1. Соловейко так гарно …
2. Цю книгу прислав богдихану володар …
3. Соловей так гарно співав, що навіть рибалка забув про свої …
4. Його знав цілий світ, а при дворі не знав …
5. Поети складали про солов’я найдовершеніші …
6. Урядовець сказав: «Дивіться у нього тремтить …»
7. Коли зустрічалися двоє друзів, то один казав: «соло», а другий підхоплював …
8. ЇЇ вважають в моїй державі найбільшим …
9. Я бачив у твоїх очах …
cross2

Розгадавши ключове слово зможемо визначити тему і мету нашого уроку.

Слайд № 1.

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Запис теми в зошити.

ІV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

Проведемо відео – вікторину.

Бесіда: Де жив соловейко ? Світ, у якому жив соловей, відрізнявся  красою живої природи.

Рольова гра «Перевтілення».  Запитаємо у жителів богдиханового королівства про соловейка і дізнаємося чи всі чули про нього, чи можливо як запевняли урядовці – це вигадка,чорна магія. Інтерв’ю з героями.

Дівчинка: «Господи, чого ж бо я не знала соловейка!  Я його слухаю, коли іду провідати свою хвору маму. Він так чудово співає, ніби мене цілує мама»

Рибалка:  Я, убогий рибалка, кожної ночі іду витягати невода. Як заслухаюся співом соловейка, то й про свої злидні забуваю. Господи, як же гарно!.

Імператор Японії: «Я імператор Японії милувався красою богдиханового палацу, дивовижними квітами його саду, але найкращий за все соловейко».

Як ви думаєте це просто соловейко, чи «соловейко – композитор» (10- 12 колін)

Висновок:  Живий соловей зовні не дуже гарний, але він – творіння природи, а живий голос – справжнє  й вільне мистецтво, і хочеться сподіватися, що воно виправить усі пороки й недоліки людей. Але подивимося, що було далі.

В чому сила цього мистецтва ?

Як спів соловейка вплинув на богдихана ? (зачитайте уривок з тесту с.86  1 азац)

Що сталося із смерттю, яка сиділа на серці імператора? ( уривок з тексту с. 90  2 абзац)

Що зрозумів імператор?   Красу і силу справжнього мистецтва.

Послухаємо спів соловейка.( Звучить запис голос природи)

Асоціативний диктант (учні записують слова, котрі, як їм здається, близькі до образу справжнього солов’я).

Доброта, холод, байдужість, співчуття, одноманітність, милосердя, черствість, корисливість, щирість, зло.

Чому він не може залишитися в палаці?

Він хоче вільно літати, співати не тільки для правителя, а й для простих рибалок, він обирає свободу.

V. Закріплення вивченого матеріалу

– Ось і закінчилася казка, Соловей урятував від смерті богдихана, пообіцяв прилітати до нього і розповідати про справжнє «живе» життя. Так про що ця казка? Хто і що в ній протиставлено? (Світ солов’я (природа) і світ правителя – два зовсім різні світи. «Механізм» протиставляється природі, її живому голосу – голосу солов’я. Голос природи ніколи б не досяг меж палацу, якби не соловей і його пісні).

Створення синканів про соловейка і буреме.

_____________________________________ маленький

_____________________________________  гарненький

____________________________________   чарує

____________________________________   дарує

VІ. Підсумок уроку: Як ви гадаєте, казка Андерсена «Соловей» про справжню красу та штучну красивість чи милосердя і вдячність?

– Чому навчає казка?

Вірш учениці 5кл. Басюк Олександри.

У зеленому лісочку, у високих вітах
Сидить пташечка маленька й недуже примітна.
Та лунає з висоти спів, переливається –
То наш милий соловейко співає, заливається.
Співає нам про Україну, величну та гарну
Де є поля широкії і небо безхмарне.
Співає про глибокі ріки, про високі гори
Про дрімучі ліси та про Чорне море.
Розказує в піснях своїх де він ще літав,
Що бачив, що він чув і з ким розмовляв.
Як розмовляв з вітерцем, що лоскоче щічки,
Як калина червоне росте біля річки,
Як на зеленому лузі розквітають квіти.
Усі люблять його слухать : і старі , і діти.
Соловейко і калина – це символ України.
Ну а мова наша рідна – пісня солов’їна.

Висновок: отже, казка допомагає нам зрозуміти справжню силу мистецтва, а ще те, що мистецтво повинне бути вільним і воно сильніше смерті. Лише жива душа, милосердя та співчуття стають запорукою справжньої краси.

Справжнє мистецтво зачіпає за живе i змушує відгукуватися усім серцем, i лише воно може виявитися сильнішим за смерть. Мистецтво – дивна сила.

VІІ. Домашнє завдання: Написати твір- мініатюру за темою: «Велика сила маленької пташки».